Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Το ηλεκτρονικό σύστημα προστασίας και σκοραρίσματος της Daedo

-
Ένα άρθρο για τα τι και τα πως του "νέου" (για την χώρα μας και τους αθλητές μας) ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματου σκοραρίσματος αγώνων taekwondo.
[Σίμος Δαλκυριάδης]



Σημείωση/Εισαγωγή: Το παρόν άρθρο, δεν αποτελεί αξιολόγηση του συστήματος PSS της Daedo, ούτε και είναι μια προσπάθεια σύγκρισης του με το PSS της LaJust. Αποτελεί μια προσπάθεια κατανόησης και γνωριμίας με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. 
Επίσης, η μόνη σύγκριση που γίνεται είναι με τους Κανόνες Αγώνων (Kyorugi) της WTF, αυτή η "σύγκριση" θεωρούμε ότι είναι δόκιμη και απαραίτητη. Είναι και μια προσπάθεια να δούμε, αν το άθλημα του taekwondo θα παραμείνει όπως ξέρουμε ή πρέπει να είναι. 
Δεν χρησιμοποιούμε "αφορισμούς" και δεν έχουμε "προκαταλήψεις", είμαστε όμως "κάθετοι" στο ότι το άθλημα έχει κανόνες και αυτοί οι κανόνες θα πρέπει να τηρούνται μέχρι κεραίας, αλλιώς δεν έχει νόημα να υπάρχουν. 
 -------------------------------------
Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις όπου το PSS της Daedo επιλέχθηκε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και η LaJust “έχασε” την αναγνώριση από την WTF, με την Adidas να έχει “αποσυρθεί” από την υπόθεση (εδώ και καιρό), και την KP&P να μην έχει ακόμα φτάσει σε σημείο αναγνώρισης από την WTF, το μοναδικό σύστημα που θα “παίζει” για αρκετό καιρό ακόμα, σε όλες τις διοργανώσεις παγκόσμια, είναι μόνο αυτό της Daedo. Τα LaJust τα ζήσαμε και θα λέγαμε πως και τα “φορτωθήκαμε” και τα “λουστήκαμε” στους αγώνες και τελικά τα βάλαμε στο ράφι, τα Adidas (αν και δεν πρόλαβαν να βγουν επίσημα σε αγώνες) τα είδαμε, τα KP&P τα περιμένουμε οσονούπω. Τώρα μένει να δούμε τι “φρούτο” είναι αυτά της Daedo.


Καταρχήν να πούμε πως η Daedo έχει πολλά χρόνια στην αγορά ως μια “φίρμα” με πολλά και καλά προϊόντα εξοπλισμού για το άθλημα του taekwondo (dobok, προστατευτικά κ.ά). Στην πρόσκληση της WTF πριν μερικά χρόνια για την δημιουργία και εφαρμογή ηλεκτρονικών συστημάτων για τους αγώνες taekwondo (λόγω των θεμάτων που προέκυψαν από την ΔΟΕ για το άθλημα στους ολυμπιακούς αγώνες), η Daedo ήταν μια από τις 4 εταιρίες που συμμετείχαν στην εκδήλωση ενδιαφέροντος και αργότερα στην κατάθεση των προτάσεων για την κατασκευή ηλεκτρονικών συστημάτων προστασίας και καταγραφής του σκορ στους αγώνες. Η “μαμά” εταιρία είναι Ισπανική αλλά δεν το πολυλένε, μιας και πλασάρονται ως διεθνούς επιπέδου (international) εταιρία.
Ως Ελλάδα και ελληνικό taekwondo η πρώτη μαζική και επίσημη “επαφή” μας με τα PSS της Daedo ήταν πριν μερικούς μήνες με την εθνική ομάδα Ε/Ν στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ε/Ν της ETU που έγινε στη Πάφο της Κύπρου (η Ελλάδα “κατέβηκε” με πλήρη ομάδα, 10 αθλητές και 10 αθλήτριες).

Βέβαια τα PSS της Daedo ήταν ήδη γνωστά λόγω της σχεδόν καθολικής τους χρήσης στα Ευρωπαϊκά OPEN A-Class τουρνουά φέτος, όμως η “γνωριμία” ήταν μόνο για τους λιγοστούς Έλληνες αθλητές που συμμετείχαν σε αυτά. Στην Πάφο πήραμε μια πρώτη γεύση για τα συν και τα πλην του συστήματος και ως γενικό συμπέρασμα καταλήξαμε πως είναι διαφορετικά από τα LaJust και έχουν και αυτά τις ιδιοτροπίες τους και πως αν και, πιο “σταθερά” από τα “δύστροπα” LaJust στην λειτουργία τους έχουν και αυτά κάποια “ψεγάδια” και “κόλπα”.
(διαβάστε σχετικά: Τα παραλειπόμενα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ε/Ν 2011, Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011)


Το τεχνικό εγχειρίδιο του συστήματος Daedo TK-Strike (αρχείο PDF, στα αγγλικά):

Το διαφημιστικό φυλλάδιο παρουσίασης του TK-Strike Daedo (αρχείο PDF, στα αγγλικά):

Ας δούμε τώρα την παρουσίαση του συστήματος PSS από την ίδια την Daedo:
Αντλήσαμε τις παρακάτω πληροφορίες από το επίσημο site της Daedo INTRENATIONAL στο internet και κάναμε την απαραίτητη μετάφραση από τα αγγλικά στα ελληνικά).
Το σύστημα φέρει την διακριτική ονομασία TK-STRIKE, Electronic Protector System και βασίζεται στην τεχνολογία Truescore Technology
(δείτε σχετικό άρθρο μας: Γνωριμία με τον εφευρέτη του ηλεκτρονικού θώρακα, Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2011).

[από την παρουσίαση του συστήματος]
Daedo TK-strike, τα αναγνωρισμένα από την WTF προστατευτικά (θώρακα), που σύντομα θα συμπεριλαμβάνουν και τα E-head, τα προστατευτικά κεφαλιού για την μεγαλύτερη ολοκλήρωση του συστήματος (να γίνουν πιο πλήρη).
Με το TK-STRIKE, το σύστημα είναι προσαρμοσμένο στις τεχνικές του taekwondo που σήμερα χρησιμοποιούνται και είναι προσαρμοσμένο στους κανονισμούς αγώνων της WTF, επιτρέποντας έτσι την καλύτερη (δυνατή) απόδοση στην προπόνηση και στους  αγώνες του αθλήματος του taekwondo. Το TK-STRIKE αξιολογεί την ταχύτητα και την δύναμη (των χτυπημάτων), καταγράφοντας τους πόντους με διαφάνεια και με ακρίβεια.

TK-STRIKE – Ένα ηλεκτρονικό προστατευτικό για το αυθεντικό Taekwondo.

ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ακριβές, Απλό, Ευέλικτο


Ακριβές
Οι ζώνες για επιτυχημένα σκοραρίσματα είναι  σαφείς
Είναι δυνατή η καταγραφή συνεχιζόμενων χτυπημάτων χωρίς προβλήματα (4 χτυπήματα σε 1 δευτερόλεπτο)
Δεν αφήνει να κερδηθούν πόντοι με χτυπήματα ή σε περιοχές που δεν επιτρέπονται.
Είναι συμβατό με τους νέους κανονισμούς αγώνων της WTF
Δεν χρειάζεται να γίνει αλλαγή στις τρέχουσες τεχνικές του taekwondo για να κερδηθούν πόντοι (εννοεί οι υπάρχουσες και “κοινώς” χρησιμοποιούμενες τεχνικές από τους αθλητές στους αγώνες δεν χρειάζεται να αλλαχθούν για να μπορεί κάποιος να σκοράρει σε αυτό το σύστημα)

Απλό
Κλασσικός σχεδιασμός και αναστρέψιμο (δυο όψεων)
Μικρό βάρος (το μέγεθος Νο 3 = 1,5 κιλό) και υγιεινό (η κατασκευή του είναι ελαφριά και με υλικά που δεν λερώνουν εύκολα ή καθαρίζονται εύκολα για λόγους υγιεινής)
Εύκολο στην χρήση του και άνετο όταν φοριέται
Δεν χρειάζεται να αλλαχθούν οι υπάρχουσες τεχνικές του taekwondo (που χρησιμοποιούνται από τους αθλητές) για να κερδηθούν πόντοι
    
Ευέλικτο
Οι κριτές-διαιτητές μπορούν να δίνουν ή να αφαιρούν πόντους κατά την διάρκεια του αγώνα
Ευέλικτη παραμετροποίηση του συστήματος
Ρυθμιζόμενο επίπεδο έντασης για τον καθορισμό των έγκυρων χτυπημάτων, σύμφωνα με τους κανόνες της WTF

 


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Το ηλεκτρονικό προστατευτικό σύστημα TK-STRIKE εξελίχθηκε από την πρωτοπόρο εταιρεία ηλεκτρονικών, την Impact Measurements/Truescore Inc (IMI) Αμερικής (το site της Truescore Inc. και το ηλεκτρονικό της κατάστημα με τα προϊόντα της). Η IMI ιδρύθηκε το 2000 από μια ομάδα πολύ έμπειρων μηχανικών με πάθος για το άθλημα του taekwondo. Η IMI  ήταν η  εταιρία που πρώτη παρουσίασε παγκοσμίως, το πρώτο ασύρματο ηλεκτρονικό σύστημα απόδοσης πόντων, το σύστημα Truescore, το 2002. Τα τελευταία 6 χρόνια το σύστημα Truescore έχει χρησιμοποιηθεί για την καταγραφή της βαθμολογίας. σε πάνω από 30.000 αγώνες, συμπεριλαμβανομένων διοργανώσεων όπως τα Δοκιμαστικά της Αμερικάνικης Ολυμπιακής Ομάδας 2004, τους αγώνες ESPN Titans, τους Παγκόσμιους Κολεγιακούς/ Πανεπιστημιακούς Αγώνες (2002), τους Αμερικανικούς Ολυμπιακούς Αγώνες Νέων, τα Δοκιμαστικά της Αμερικάνικης Εθνικής Ομάδας, τους Καναδέζικους Ολυμπιακούς Αγώνες Νέων και τα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ενόπλων Δυνάμεων.


Μετά από 5 χρόνια έρευνας και εξέλιξης, η IMI κατάφερε να αναπτύξει το επόμενο βήμα προόδου στην τεχνολογία για το taekwondo: το προστατευτικό E-Trunk (ηλεκτρονικό προστατευτικό θώρακα) και το E-Head Gear (ηλεκτρονική κάσκα) (πολύ σύντομα θα βγει στην αγορά).
Το σύστημα συνδυάζει (ενσωματώνει) την τελευταία λέξη στην τεχνολογία της ασύρματης επικοινωνίας και την πατενταρισμένη τεχνική αισθητήρων για να παραχθεί ένας υψηλού βαθμού απόδοσης εξοπλισμός για την προπόνηση και τους αγώνες taekwondo. Η IMI συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο του Stanford για την περαιτέρω έρευνα και εξέλιξη της τεχνολογίας.
Το "εγχειρίδιο χρήσης" (manual) του συστήματος (αρχείο PDF, στα αγγλικά, 17 σελίδες)


ΒΙΝΤΕΟ
Παρουσίαση του συστήματος σε βίντεο (στο YouTube, στην σελίδα με το “κανάλι” της Daedo, υπάρχουν και άλλα βίντεο σχετικά με το σύστημα):

Daedo International, daedointernational's Channel

Στιγμιότυπα από αγώνες (έχει ενδιαφέρον να τα παρακολουθήσετε για να δείτε πως καταγράφει το σύστημα τους πόντους σε σχέση με τα χτυπήματα και τις συμπλοκές μέσα στον αγώνα, η γωνία λήψης είναι τέτοια που σε πρώτο πλάνο είναι οι αθλητές και πίσω φαίνεται η οθόνη με το σκορ, επίσης δείχνει την συμπλοκή σε κανονική ροή και την επαναλαμβάνει σε αργή κίνηση. Και τα υπόλοιπα βίντεο που υπάρχουν έχουν ενδιαφέρον) 

Επίσης υπάρχουν δυο ακόμη “σελίδες” στο site της Daedo, μια  με φωτογραφίες και μια με λίστα διοργανώσεων και νέων/ειδήσεων. Επίσης υπάρχει και η σελίδα για την επικοινωνία με την εταιρία.
Δείτε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο από το martialarts.com.my: TaeKwonDo : DAEDO TK STRIKE - ELECTRONIC PROTECTOR SYSTEMS (EPS), 29/11/2010 0:20:00
Αυτά από την Daedo. 
Το σύστημα της έχει πιο σταθερή και απρόσκοπτη λειτουργία σχετικά με το ασύρματο υποσύστημα επικοινωνίας (σε κάθε αγώνα υπάρχουν 3 συσκευές επικοινωνίας, από μια στους θώρακες των αθλητών και μια στον υπολογιστή. Αν τα χειριστήρια των κριτών είναι και αυτά ασύρματα τότε υπάρχει και μια συσκευή σε κάθε χειριστήριο). Δεν επηρεάζεται από την λειτουργία άλλων συσκευών ασύρματης επικοινωνίας που τυχόν λειτουργούν στον ίδιο χώρο ή κοντά στον χώρο των αγώνων (πχ. κινητά τηλέφωνα, βάσεις ασύρματων δικτύων κτλ.).
Να σημειώσουμε πως η κύρια αιτία “απόρριψης” του συστήματος της LaJust ήταν, η προβληματική έως και αδύνατη λειτουργία των συσκευών ασύρματης επικοινωνίας του PSS σε χώρους όπου υπήρχαν και άλλες συσκευές ασύρματης επικοινωνίας με δυνατό σήμα (στην διεθνή ειδησεογραφία υπάρχουν πολλές καταγραφές περιστατικών σε αγώνες που είτε παρουσιάστηκαν δυσλειτουργίες είτε τα συστήματα δεν λειτουργούσαν παρά μόνο εάν “έκλειναν” ή απομακρύνονταν όλες οι άλλες ασύρματες συσκευές από το χώρο των αγώνων, πολλές φορές αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα καταγεγραμμένα σκορ να θέτονταν υπό αμφισβήτηση ή να καθυστερούσε, ακόμη και για πολλές ώρες, η συνέχιση των αγώνων).


Χονδρικά (λόγω του ότι η τεχνολογία του συστήματος είναι πατενταρισμένη και δεν έχουμε όλες τις πληροφορίες) θα λέγαμε πως το σύστημα της Daedo λειτουργεί, κατά την διάρκεια του αγώνα, σε τρεις φάσεις, οι οποίες είναι:

1η φάση, προσέγγιση:
Το σύστημα έχει έναν μηχανισμό (βασίζεται σε μαγνητικό πεδίο) που αντιλαμβάνεται την προσέγγιση από το ειδικό πατουσάκι (sensor sock) καθώς ο αθλητής πλησιάζει με το πόδι για να χτυπήσει τον θώρακα του αντιπάλου. Σε αυτή την φάση το σύστημα “προετοιμάζεται”, θα λέγαμε μπαίνει σε κατάσταση αναμονής να δεχτεί χτύπημα.

2η φάση, επαφή:
Εδώ αναλαμβάνουν οι αισθητήρες που είναι πάνω στον θώρακα (η τεχνολογία που χρησιμοποιείται είναι και πάλι το μαγνητικό πεδίο με το πλέγμα αναγνώρισης της επαφής, που αναγνωρίζει την επαφή λόγω αύξησης του μαγνητικού πεδίου από την σύγκρουση του μαγνητικού πεδίου του θώρακα και του μαγνητικού πεδίου από τους μαγνήτες στα πατουσάκια, τα συγκρουόμενα μαγνητικά πεδία). Εδώ προκύπτει έναν θέμα “ευαισθησίας” του συστήματος που άλλες φορές είναι πολύ “χαλαρό”, δηλαδή μια καλή σε επιφάνεια επαφή με μικρή δύναμη μπορεί να δώσει πόντο, ενώ μια πολύ δυνατή επαφή με μικρή σχετικά επιφάνεια επαφής (από το πατουσάκι πάνω στο θώρακα) να μην δώσει. Αυτό είναι και ένα από τα σημεία που χρειάστηκαν “βελτίωση”, η Daedo έβγαλε νέα πατουσάκια με αλλαγές τόσο στην επιφάνεια των “μαγνητών” που είχαν τα παλιά όσο και στην θέση τους πάνω στο πατουσάκι. Το “με καλή σε επιφάνεια επαφή” έχει και αυτό τα “ψεγάδια” του, λόγω του ότι, η επιφάνεια που “καλύπτουν” οι “μαγνήτες” δεν είναι σε όλο το πατουσάκι. Αυτό έρχεται να “αναιρέσει” μερικώς την αξίωση που προβάλλει η Daedo πως “το σύστημα μας είναι συμβατό με τους νέους κανονισμούς της WTF” και την δήλωση πως “δεν χρειάζεται να αλλάξουν οι υπάρχουσες τεχνικές του taekwondo”.
Και εξηγούμαστε, για το πρώτο οι κανονισμοί της WTF λένε πως “έγκυρο” χτύπημα με το πόδι είναι, σε σχέση με την επαφή, αν οποιοδήποτε μέρος της πατούσας κάτω από τον αστράγαλο έρθει σε επαφή με τον αντίπαλο. Από την στιγμή που δεν υπάρχουν μαγνήτες σε όλο το πατουσάκι, πως η Daedo ισχυρίζεται πως συμβαδίζει με τους κανόνες αγώνων της WTF;
Οι μαγνήτες πάνω στο πατουσάκι βρίσκονται σε όλο τον ταρσό από το τέλος της κνήμης μέχρι και λίγο πριν την 1η φάλαγγα στα δάχτυλα του ποδιού, στο κάτω μέρος της πατούσας πιο κοντά στην φτέρνα (στα νέα πατουσάκια) υπάρχει ένας μικρός σε επιφάνεια μαγνήτης και επίσης στην μέσα κόψη της πατούσας υπάρχει μια μακρόστενη λουρίδα που πιάνει σχεδόν όλη την καμάρα της πατούσας. Η υπόλοιπη επιφάνεια του ποδιού κάτω από τον αστράγαλο είτε είναι ακάλυπτη τελείως, είτε καλύπτεται από το δέρμα ή το ελαστικό υλικό που έχει το πατουσάκι.
Δεδομένου αυτής της κατάστασης για τα χτυπήματα στον θώρακα με το πόδι από την μια, και της “περίεργης” ευαισθησίας ή αναισθησίας που έχει το σύστημα στα χτυπήματα από την άλλη, διερωτόμαστε, πως όλα αυτά “δεν αλλάζουν” τις υπάρχουσες τεχνικές στο taekwondo;
Δεν θα πρέπει οι αθλητές να προσαρμόσουν τον τρόπο που χτυπάνε με το πόδι, έτσι ώστε να ακολουθήσουν τα “τερτίπια” του συστήματος;

3η φάση, έλεγχος και απόφαση για το αν θα γίνει απόδοση του πόντου ή όχι:
Εδώ το σύστημα “αποφασίζει”, λαμβάνοντας υπόψιν την δύναμη, την επιφάνεια και το σημείο επαφής του χτυπήματος, για το αν θα δώσει πόντο ή όχι. Σε αυτή την φάση παρατηρήσαμε μια “μικρή” αλλά εντοπισμένη καθυστέρηση στην εμφάνιση ενός έγκυρου πόντου από το σύστημα δηλαδή, ας πούμε πως γίνεται μια συμπλοκή και οι δυο αθλητές κάνουν αλλεπάλληλα και “καλά” χτυπήματα με το πόδι στον θώρακα του αντιπάλου.  Η συμπλοκή μπορεί να λήξει, οι αντίπαλοι να έχουν απομακρυνθεί αρκετά ο ένας από τον άλλον, και το σύστημα να “εμφανίζει” τότε τους έγκυρους πόντους για τον καθένα τους. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι “χάνει” και κάποιους από τους έγκυρους πόντους στην καταγραφή, αλλά η εμφάνιση των πόντων έχει μια, έστω και μικρή καθυστέρηση και αυτό μπερδεύει τόσο τους θεατές όσο και τους αθλητές και προπονητές που βρίσκονται στην καρέκλα. Αυτό δεν το καταγράφω ως “αρνητικό” αλλά ως “διαφορετικό” από ότι έκανε το σύστημα της LaJust που εμφάνιζε τους πόντους σχεδόν αμέσως. Ο λόγος που δεν το θεωρώ “αρνητικό” είναι γιατί όταν εμφανίζονται οι πόντοι αμέσως δεν “προλαβαίνεις” να δεις την καταγραφή γιατί είσαι προσηλωμένος στον αγώνα. Με την εμφάνιση των πόντων σε δεύτερο χρόνο δίνεται η ευκαιρία να παρακολουθείς και το σκορ αφού όμως λήξει η συμπλοκή που τους έδωσε (αν και αμέσως θα πρέπει να μαντέψεις πιο χτύπημα έδωσε ποιον πόντο σε ποιον αθλητή). Είχαμε συνηθίσει με το προηγούμενο σύστημα, που ήταν και πιο κοντά με το παλιό χειρωνακτικό σύστημα από τους κριτές, και το νέο (για εμένα καλύτερο, αρκεί να το συνηθίσουμε) σύστημα μας φαίνεται “αργό” και σαν να μην “μπορεί” να αποφασίσει για τους έγκυρους πόντους γρήγορα και σωστά.  
Είναι συνηθισμένο το φαινόμενο να βλέπουμε τους προπονητές, που είναι και πιο κοντά στον αγωνιστικό χώρο, να παρακολουθούν τον αγώνα σαν να προσπαθούν να ακολουθήσουν με το βλέμμα τους το μπαλάκι σε έναν αγώνα πικ-πονγκ. Πρέπει να έχεις λαιμό “λάστιχο” για να προλαβαίνεις να τα βλέπεις όλα (τους αθλητές και την οθόνη με το σκορ που βρίσκεται σε μια από τις απέναντι γωνίες ενώ οι αθλητές κινούνται σε όλο τον αγωνιστικό χώρο). Και αν κάποιοι νομίζουν ότι αυτό δεν είναι και τόσο σημαντικό, απλά θα τους θυμίσω την κάρτα που έχουν οι προπονητές και μπορούν να την χρησιμοποιήσουν και να ζητήσουν video replay για μια “αμφισβητήσιμη” συμπλοκή.
Η χρήση της κάρτας γίνεται πάντα για κάποια συγκεκριμένη φάση που θα πρέπει να περιγράψει-ζητήσει ο προπονητής για επανεξέταση και δεν επιτρέπονται οι γενικόλογες και αόριστες περιγραφές. Θα πρέπει ο προπονητής να πει ακριβώς πότε και τι θέλει να επανεξεταστεί από τους κρίνοντες και υπάρχει πάντα η περίπτωση να ζητήσει “λάθος” στιγμιότυπο και να χάσει έτσι την κάρτα του, αφήνοντας τον αθλητή εκτεθειμένο για τον υπόλοιπο αγώνα χωρίς να έχει την δυνατότητα να επέμβει. Εδώ οι κανονισμοί είναι ακόμα σε “βρεφικό” επίπεδο και το μόνο που είναι “στάνταρ” είναι πως δεν μπορείς να ζητήσεις επανεξέταση σε πόντο που δόθηκε από το PSS για χτύπημα στον θώρακα με το πόδι, μιας και θεωρούνται “μη-αμφισβητήσιμοι”. 

Αν λάβουμε υπόψιν πως το άθλημα του taekwondo είναι ένα “γρήγορο” άθλημα, όπου οι αθλητές κάνουν πολύ σύντομες χρονικά συμπλοκές και τα χτυπήματα είναι πολλά, γρήγορα σε εκτέλεση και “κοφτά” σε κίνηση και αν μάλιστα αναλογιστούμε πως τελευταία έχει παρατηρηθεί, η ολοένα αυξανόμενη ταχύτητα στα χτυπήματα, στην εκτέλεση τους από τους αθλητές, τότε, καταλήγουμε στο εξής συμπέρασμα: κάποιες φορές ούτε και με το video replay στο “πολύ αργό” δεν μπορεί κάποιος να βγάλει αποτέλεσμα ή να καταλάβει πόσα χτυπήματα  έγιναν και που, κατά την διάρκεια μιας συμπλοκής. Αυτό το συμπέρασμα βγήκε από την επεξεργασία βίντεο αγώνων με HD ευκρίνεια, δυσκολεύτηκα πάρα πολύ και χρειάστηκε να δω και να ξαναδώ τις επίμαχες φάσεις που ήθελα να ξεχωρίσω σε βιντεάκια, για να βγάλω κάποιο συμπέρασμα και αυτό κατά προσέγγιση γιατί δεν φαίνονταν οι κινήσεις ακόμη και στο καρέ-καρέ. Η καταγραφή του βίντεο “έχανε” κάποια καρέ λόγω της μεγάλης ταχύτητας των κινήσεων που κάποιες φορές “κρύβονταν” και από το σώμα κάποιου από τους αθλητές.
  
Προβλέπω ότι θα χρειαστούμε σύντομα την συνδρομή από βιντεοκάμερες που θα καταγράφουν τον αγώνα με υψηλή ταχύτητα και ευκρίνεια (όπως αυτές που χρησιμοποιούνται στο photo finish στους αγώνες ταχύτητας στον στίβο), ώστε στο video replay να μπορούμε να βγάλουμε κάποια  άκρη με τις ανταλλαγές χτυπημάτων σε έναν αγώνα. Ίσως στο μέλλον, όταν οι αγώνες taekwondo θα αναμεταδίδονται πιο συχνά και σε μεγαλύτερο εύρος ανά τον κόσμο και στην Ελλάδα, το video μοντάζ της αναμετάδοσης να περιλαμβάνει και την ενσωμάτωση του γνωστού “slow motion” για τις επίμαχες φάσεις, όπως γίνεται και στα άλλα αθλήματα και όχι από μια μόνο κάμερα αλλά τουλάχιστον από δυο κάμερες σε διαφορετικές γωνίες η κάθε μια, για να μην πω και με περισσότερες, μια κάμερα σε κάθε γωνία του τερέν δηλ. καταγραφή με 4 κάμερες.

Σημείωση: Πρόσφατα, στους αγώνες του “τουρνουά” για την θέση στους Α[80-] για την ευρωπαϊκή ολυμπιακή πρόκριση, που έγιναν στην Μίκρα της Θεσσαλονίκης, ανάμεσα σε 3 αθλητές, χρησιμοποιήθηκαν 2 κάμερες. Σωστό καταρχήν αλλά κατά την γνώμη με λάθος τρόπο, οι κάμερες βρίσκονταν σε αντίθετες γωνίες, η μια απέναντι στην άλλη, για μένα αυτό ήταν λάθος γιατί όταν ο ένας αθλητής ήταν με πλάτη στην μια κάμερα ο άλλος αθλητής ήταν με πλάτη στην άλλη κάμερα, οπότε και οι δυο κάμερες κατέγραφαν “πλάτες”. Ενώ αν ήταν σε διαφορετική θέση, πχ. στις δυο γωνίες της ίδιας πλευράς, έτσι, ότι δεν θα έπιανε η μια θα το κατέγραφε η άλλη κάμερα στις περισσότερες των περιπτώσεων. Επίσης όταν οι κριτές έκαναν επανεξέταση μιας φάσης στο video replay, έβλεπαν πρώτα την μια κάμερα και μετά πήγαιναν στην άλλη πλευρά του γηπέδου και έβλεπαν το video replay της άλλης κάμερας (σε δουλειά να βρισκόμαστε δηλαδή). Η τεχνολογία (που είναι και πολύ παλιά από τα συστήματα παρακολούθησης με κάμερες σε πολλούς χώρους ταυτόχρονα) μπορεί να εμφανίσει ταυτόχρονα σε μια οθόνη και περισσότερες από μια κάμερες μαζί ή και εναλλάξ, οπότε αυτό το πήγαινε-έλα ήταν μάλλον άσκοπο εκτός και αν γίνονταν για “ξεμούδιασμα” ή λόγω γυμναστικής. Πολύ πιθανόν όμως, να γίνονταν λόγω έλλειψις του κατάλληλου εξοπλισμού. Πάντως αν οι κάμερες τοποθετούνταν στην ίδια πλευρά, η “διαδρομή” θα ήταν και συντομότερη...
 
Τέλος πάντων, εδώ μιλάμε για τα PSS της Daedo. Καταλήγοντας, θα ήθελα να σημειώσω πως, μπορεί το σύστημα της Daedo, κατά γενική ομολογία, να “φαίνεται” καλύτερο από αυτό του πρότερου ανταγωνιστή, όμως έχει και αυτό τις “παραξενιές” του και τις “ιδιαιτερότητές” του. 
Μέχρι να το “συνηθίσουμε” και μέχρι να προσαρμοστούν όλοι, αθλητές, προπονητές, διαιτητές, κριτές και θεατές στην χρήση του μέσα στους αγώνες, θα υπάρχει μια “έλλειψη εμπειρίας” και ένα “έλλειμμα βέλτιστης χρήσης” από όλους μας. Αυτό μέχρι στιγμής φάνηκε και επηρέασε τα αποτελέσματα στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Ε/Ν, αρνητικά για όλους όσους δεν το “γνώριζαν” και θετικά για όλους όσους το “γνώριζαν”. Το 2ο Διεθνές Τουρνουά Θεσσαλονίκης που είναι να γίνει το Σαββατοκύριακο στο Ωραιόκαστρο (19~20 Νοεμβρίου), η διοργανώτρια ΕΤΑΒΕ, ανακοίνωσε πως θα γίνει με το PSS της Daedo. Μπράβο στην ΕΤΑΒΕ που κατάφερε να “βρει” τους θώρακες. 
Όμως οι Έλληνες αθλητές και αθλήτριες θα είναι σε δυσμενέστερη θέση έναντι των ξένων αθλητών που και η “τριβή” τους με το σύστημα είναι περισσότερη και η εμπειρία στους αγώνες (αφού ξέρουν τα “κόλπα” του PSS) είναι μεγαλύτερη Ας ελπίσουμε πως η διαιτησία θα είναι η καλύτερη και το αγωνιστικό επίπεδο των παιδιών δεν θα επηρεαστεί από τους θώρακες και θα είναι υψηλό. Αναμένουμε να παρακολουθήσουμε ένα θεαματικό σαββατοκύριακο αγώνων taekwondo.

[Προσθήκη στις 20/11/2011, μετά τους αγώνες στο 2ο Διεθνές Τουρνουά της ΕΤΑΒΕ]
Απογοήτευση.
Παρακολούθησα πολλούς αγώνες στο Διεθνές Τουρνουά της ΕΤΑΒΕ. Ήταν η πρώτη φορά που είδα από κοντά αγώνες με τα Daedo, σε κατηγορίες Ε/Ν και Α/Γ (είχα δει αγώνες Π/Κ στο Φιλικό στην Χρυσούπολη, χωρίς όμως να δώσω και πολύ σημασία). Εδώ όμως τα πράγματα ήταν "άστα να πάνε" και "μη χειρότερα", και αυτές οι διαπιστώσεις είναι με μεγάλη επιείκεια. Απαραδέκτο, αυτό δεν είναι ταεκβοντο, είναι άλλο άθλημα που ελάχιστα θυμίζει το αγωνιστικό ταεκβοντο, το άθλημα μάχης, full contact με τις δυναμικές και γρήγορες τεχνικές, με τις συμπλοκές επίθεσης, άμυνας και αντεπίθεσης. Το θέαμα που παρακολούθησα προμηνύει πολύ κακά μαντάτα για το άθλημα μας. "Ακουμπήματα" που έδιναν πόντους, τεχνικές που καταντάνε μονότονες και είναι "άγνωστες" για το ταεκβοντο, χτυπήματα που και ένα παιδάκι που μόλις άρχισε να περπατάει μπορεί να τα κάνει. 
Ευνουχισμός, θα καταλήξει το ολυμπιακό ταεκβοντο να γίνει πιο άνευρο και χαλαρό από τους αγώνες ταεκβοντο ITF (που είναι και semi contact). 
Οι πόντοι για τα "δήθεν" χτυπήματα στον θώρακα δίνονταν συνέχεια. Να βλέπεις να γίνονται επιθέσεις από τους αθλητές με τεχνική, δύναμη, ταχύτητα, ακρίβεια, επαφή σε έγκυρα σημεία και να μην δίνουν πόντους, ενώ η "άνευρη" απάντηση-αντεπίθεση του αντιπάλου να δίνει πόντο!!!!
Όσοι αθλητές επιχείρησαν να παίξουν ταεκβοντο, έχασαν και με μεγάλη διαφορά. Ελάχιστες οι εξαιρέσεις που είδαμε το θέαμα που βλέπαμε παλιότερα με ή και χωρίς τους LaJust.
Αθλητές με δύναμη και ταχύτητα και ποικιλία στις τεχνικές έφτασαν στο σημείο να "κυνηγάνε" τα κεφάλια για μπορέσουν να πάρουν τον αγώνα ή έστω να ισοφαρίσουν το σκορ.
Αυτό ΔΕΝ είναι ΤΑΕΚΒΟΝΤΟ. Είναι ΠΑΡΩΔΙΑ.
[Τέλος προσθήκης]


Βασικές επισημάνσεις:
Σύμφωνα με το φυλλάδιο παρουσίασης, επισημαίνονται τα εξής:
1) (είναι) Το ηλεκτρονικό προστατευτικό για το αυθεντικό taekwondo
2) Σχεδιάστηκε για να υιοθετήσει τους τρέχοντες κανονισμούς αγώνων της WTF και τις τεχνικές του taekwondo
3) Είναι ένα σύστημα που αξιολογεί την τεχνική, την δύναμη και ταχύτητα, που καταγράφει το σκορ διάφανα και με ακρίβεια. Διάφανα και με ακρίβεια, γιατί είναι απαραίτητα για την ¨μεταμόρφωση" του ανταγωνισμού σε ένα πιο δυναμικό άθλημα, όπου οι αθλητές θα μπορούν να επιδεικνύουν  τις καλύτερες τεχνικές και την δύναμη και συνεχίσουν να κερδίζουν πόντους με έναν αντικειμενικό τρόπο.

Κρατήστε αυτά στο μυαλό σας και ας δούμε λίγο και κάποια άλλα πράγματα που αφορούν την λειτουργία και την παραμετροποίηση του συστήματος (οι παράμετροι λειτουργίας είναι οι ρυθμίσεις που καθορίζουν την "συμπεριφορά" του συστήματος). Έχουμε και λέμε, πρώτα από όλα το κατασκευαστικό κομμάτι στον θώρακα και στα πατουσάκια (sensor socks):
Ο θώρακας έχει δυο επιφάνειες, δυο ζώνες, μια με τον αισθητήρα κρούσης (για την δύναμη από το χτύπημα) και μια με τον αισθητήρα προσέγγισης (για όταν πλησιάζει και ακουμπά το πόδι με το πατουσάκι του αντιπάλου), και οι δυο ζώνες καλύπτουν περίπου την ίδια επιφάνεια (η ζώνη προσέγγισης πιάνει και την "μύτη" του θώρακα που βρίσκεται χαμηλά). Η 1η ζώνη, η ζώνη κρούσης, "αντιλαμβάνεται" την δύναμη του χτυπήματος, για την ακρίβεια υπολογίζει την δύναμη και την ταχύτητα κρούσης. Η 2η ζώνη, αυτή της προσέγγισης-επαφής, αντιλαμβάνεται την επαφή, αν δηλαδή το πατουσάκι του αντιπάλου "ακουμπά" στον θώρακα. Δύο ξεχωριστά αλλά συνεργαζόμενα συστήματα "αίσθησης" που καθορίζουν το μεν ένα το επίπεδο της δύναμης-ταχύτητας (κάτι σαν δυναμόμετρο) και το δε άλλο, την επαφή (την σωστή επαφή από το πατουσάκι), σε αυτό το δεύτερο σύστημα "παίζει" βασικό ρόλο το πως και το αν ακουμπά το πατουσάκι στον θώρακα (αν εφάπτεται), οπότε θα πρέπει να δούμε και το πατουσάκι. Η επάφη λειτουργεί ως "διακόπτης", αν δεν έχουμε "επαφή" όση δύναμη και να έχει ένα χτύπημα δεν "μετράει":
Στην φωτογραφία φαίνονται οι περιοχές που είναι "ενεργές" που μπορούν δηλαδή να "δώσουν" επαφή όταν ακουμπήσουν πάνω στην ζώνη προσέγγισης-επαφής του θώρακα, και μόνο αυτές.
Μέχρι εδώ όλα καλά, δηλαδή όχι εντελώς καλά γιατί άλλο τα λόγια και άλλο η ουσία. Και μόνο που οι περιοχές πάνω στο πατουσάκι είναι περιορισμένες σε αυτά τα τρία σημεία-επιφάνειες, έρχεται σε αντίθεση με τον κανονισμό αγώνων της WTF [από την τελευταία έκδοση, Competition Rules (2011 Gyeongju final V2) (Apr 30), Competition Rules and Interpretation (In force as of June 1, 2011)], σελ. 20, άρθρο 11 Permitted techniques and areas, εδάφιο 1 Permitted techniques και παράγραφος 1.2, ο οποίος λέει:
1 Επιτρεπόμενες τεχνικές
...
1.2 Τεχνική με το πόδι: Οι κατά-φερόμενες τεχνικές (χτυπήματα) με την χρήση οποιουδήποτε μέρους της πατούσας (το κάτω μέρος του ποδιού) που είναι κάτω από το οστό του αστραγάλου.

Υπάρχει και η Επεξήγηση #2, η οποία λέει:
(Επεξήγηση #2)
Τεχνικές με το πόδι (πατούσα): Οποιαδήποτε τεχνική χρησιμοποιεί μέρος της πατούσας (που βρίσκεται) κάτω από το οστό του αστραγάλου είναι νόμιμη, ενώ οποιαδήποτε άλλη (τεχνική) χρησιμοποιεί μέρος του ποδιού πάνω από το οστό του αστραγάλου, πχ. μέρος της κνήμης ή του γόνατου, κτλ. δεν επιτρέπετε.
Από την στιγμή που ένα μεγάλο μέρος της επιφάνειας της πατούσας δεν "καλύπτεται" από τις "ενεργές" ζώνες που έχει το πατουσάκι, τότε κάλλιστα μπορούμε να πούμε πως η διατύπωση "Σχεδιάστηκε για να υιοθετήσει τους τρέχοντες κανονισμούς αγώνων της WTF", είναι απλά ΛΑΘΟΣ. Οπότε στο θέμα "επαφής" το σύστημα έχει ήδη ένα πολύ βασικό ψεγάδι. 
Ένα παράδειγμα μιας τέτοιας "ασυμβατότητας" θα μπορούσε να είναι το εξής: 
Ο αθλητής κάνει επίθεση, ο αντίπαλος αμύνεται με περιστροφή και χτύπημα στον θώρακα με το πόδι προς τα πίσω (τιτσακι) όμως αντί να χτυπήσει με όλη την πατούσα (σόλα) χτυπά με την φτέρνα, όλοι γνωρίζουμε πόσο δυνατό μπορεί να είναι ένα τέτοιο χτύπημα, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι τόσο δυνατό που μπορεί να ρίξει κάτω τον αντίπαλο (knock down) και ίσως να τον αναγκάσει να "κουλουριαστεί" και να παραμείνει στο έδαφος για αρκετή ώρα (knock out). Το σύστημα ΔΕΝ θα γράψει πόντο, οι κριτές δεν μπορούν να βάλουν τον έξτρα πόντο για την περιστροφή, ο διαιτητής ΔΕΝ μπορεί να "μετρήσει" και ο προπονητής ΔΕΝ θα μπορεί να "σηκώσει" κάρτα. Ένα καθόλα καθαρό, σωστό και "αυθεντικό" "ταεκβοντιστικο" χτύπημα, θα είναι σαν να μην έγινε ποτέ!!! Για να καταλάβετε, ακόμη και αν δεν πέσει ο αντίπαλος, αλλά, απλά "μετακινηθεί" (εδώ προς τα πίσω) ή "σταματήσει" το σώμα του (λόγω του χτυπήματος-τεχνικής), σύμφωνα με τους κανονισμούς είναι και πάλι "έγκυρο" χτύπημα και 2ποντο. Και αυτό το λένε οι κανονισμοί, σελ. 21, άρθρο 12, παρ. 2:
2. Οι πόντοι θα πρέπει να αποδίδονται όταν οι επιτρεπόμενες τεχνικές κατά-φέρονται με ακρίβεια και με δύναμη στις επιτρεπόμενες περιοχές σκοραρίσματος.
(Επεξήγηση #1)
Με ακρίβεια. Αυτό σημαίνει την ορθή όψη μιας νόμιμης τεχνικής επίθεσης, πλήρη επαφή στον αντίπαλο μέσα στα προκαθορισμένα όρια της νόμιμης περιοχής-στόχο.
(Επεξήγηση #2)
Με δύναμη.
α. Προστατευτικό του θώρακα που δεν είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό αισθητήρα. Ικανή δύναμη επιδεικνύεται όταν το σώμα του αντιπάλου μετακινηθεί βίαια (απότομα) λόγω/από την  δύναμη κρούσης του χτυπήματος.
β. Με την χρήση PSS. Η δύναμη της κρούσης μετριέται από το PSS (σε σύγκριση) με το επίπεδο της δύναμης με την οποία αποδίδονται οι πόντοι να διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία βάρους και το φύλο.
Επίσης στη σελ. 23 για το σκοράρισμα και την δημοσίευση του σκορ, στο άρθρο 3, στην παρ. 3.1, αναφέρονται τα εξής:
3 Με την χρήση Προστατευτικού και Συστήματος Σκοραρίσματος
3.1 Οι έγκυροι πόντοι που επιτυγχάνονται στο μεσαίο τμήμα του θώρακα θα καταγράφονται αυτόματα από τον πομπό (που υπάρχει) μέσα στο Προστατευτικό και το Σύστημα Σκοραρίσματος. Στην περίπτωση μια νόμιμης κλωτσιάς με περιστροφή στο προστατευτικό του θώρακα, ο "έγκυρος πόντος" θα καταγράφεται αυτόματα από τον πομπό μέσα στο Προστατευτικό και το Σύστημα Σκοραρίσματος, ενώ η "έγκυρη περιστροφή" θα καταγράφεται από τους κριτές.


Πάμε τώρα να δούμε το πιο σύνθετο θέμα, που είναι αυτό της Δύναμης και της Ακρίβειας. Η Daedo αναφέρει και την Ταχύτητα, όμως η ταχύτητα δεν "μετράει" ως προϋπόθεση σε κανένα σημείο των κανονισμών αγώνα που να καθορίζει την εγκυρότητα ή μη, ενός χτυπήματος ή μιας τεχνικής, οπότε δεν "παίζει" κανένα ρόλο στην απόδοση ή μη ενός έγκυρου πόντου. Η Daedo το αναφέρει, προφανώς, για να το προβάλει ως ένα ατού του συστήματος απέναντι στον "χειρωνακτικό" τρόπο απόδοσης των πόντων (ή από κάποιο άλλο PSS) σε έναν αγώνα, επισημαίνοντας την δυνατότητα του PSS να αναγνωρίζει τα αλλεπάλληλα γρήγορα χτυπήματα και να καταγράφει τα έγκυρα χτυπήματα χωρίς να επηρεάζεται από την ταχύτητα που αυτά γίνονται (στο site γράφει πως αναγνωρίζει μέχρι και 4 χτυπήματα το 1 δευτερόλεπτο, ενώ στο φυλλάδιο παρουσίασης αναφέρεται ότι αναγνωρίζει 3 χτυπήματα το 1 δευτερόλεπτο).
Καταρχήν, ήδη υπάρχει θέμα, αφού με το παραπάνω παράδειγμα σε ένα χτύπημα που είχε και Δύναμη και Ακρίβεια (δηλαδή "έριξε" τον αντίπαλο ή ακόμα και αν τον "μετατόπισε βίαια" , και το χτύπημα ήταν πάνω στον θώρακα και στην επιτρεπόμενη "χρωματιστή" περιοχή του) δεν είχαμε το σωστό αποτέλεσμα που είναι η απόδοση έγκυρου πόντου (συν έναν για την περιστροφή).
Μια άλλη "αντίθεση" που προκύπτει επίσης είναι αυτή με το κριτήριο της "βίαιης μετατόπισης" που καθορίζει την παράμετρο "με δύναμη", δηλ. αν ένα νόμιμο χτύπημα σε νόμιμη περιοχή δεν μετατοπίσει βίαια το σώμα του αντιπάλου, όμως παρόλα αυτά "δοθεί" πόντος από το PSS, ο πόντος αυτός είναι "έγκυρος", σωστά δόθηκε ή όχι;
- Αν πούμε "σωστά δόθηκε" τότε θα πρέπει να αλλάξουν οι κανονισμοί και δοθεί με ειδική διευκρίνηση, στο PSS το "αλάθητο του πάπα" και ο υπάρχων κανόνας της "βίαιας μετατόπισης" να ισχύει μόνο για τις περιπτώσεις που δεν γίνεται χρήση PSS σε έναν αγώνα. 
- Αν πούμε ότι "όχι, ήταν λάθος που δόθηκε" τότε θα πρέπει και πάλι να αλλάξουν οι κανονισμοί και να δοθεί η δυνατότητα στους διαιτητές να μπορούν να "διαγράφουν" τον πόντο που καταγράφηκε αυτόματα μεν, λανθασμένα δε.

Και όντως η WTF άλλαξε τους κανονισμούς. Οι "νέοι" συμπληρωμένοι κανονισμοί περιέχουν "προσθήκες" που καθορίζουν αυτά τα σημεία:

[σε ισχύ από τις 4 Οκτωβρίου 2011] 

Για το συγκεκριμένο, για τα "πατουσάκια" έβαλε στο άρθρο 11 "Επιτρεπόμενες τεχνικές και περιοχές", σελ. 20 και στην Επεξήγηση #2 την εξής προσθήκη: "Στην περίπτωση της χρήσης Προστατευτικού και Συστήματος Σκοραρίσματος (PSS), οι θέσεις των αισθητήρων πάνω στα πατουσάκια "sensing socks" θα καθορίζονται από την WTF.
Όπερ σημαίνει πως όταν χρησιμοποιούνται ηλεκτρονικοί θώρακες και πατουσάκια με αισθητήρες οι "έγκυρες περιοχές" για σκοράρισμα με τεχνικές ποδιού "περιορίζονται" στις "ζώνες" και τις θέσεις των αισθητήρων πάνω στο πατουσάκι και αυτές καθορίζονται από την WTF.

Να λοιπόν πως οι περιορισμοί στην τεχνολογία ή στην κατασκευή των ηλεκτρονικών προστατευτικών "αλλάζουν" το ταεκβοντο.


Το PSS εκτός από τα υλικά του μέρη έχει και λογισμικό, πρόγραμμα δηλαδή που διαχειρίζεται και "συνεννοείται" με το υλικό. Από το "τεχνικό εγχειρίδιο" του προγράμματος θα δούμε μερικά πράγματα:
Σελ.3: Καθορίζονται εκτός από κάποιες τεχνικές παράμετροι διασύνδεσης των πομπών από τους θώρακες με τον δέκτη στον Η/Υ και κάποιες από τις βασικές παραμέτρους του αγώνα, και αυτές είναι:
β. πόντοι για το σκοράρισμα στο κεφάλι: πόσους πόντους δηλαδή θα αποδίδει το σύστημα όταν αντιληφθεί χτύπημα στην κάσκα (κεφάλι) αν υπάρχει η ειδική κάσκα ή αν ο κριτής πατήσει το κουμπί για να δώσει "κεφάλι".
γ. Μέγιστο σκορ: Ο μέγιστος αριθμός που μπορεί να καταγραφεί για τους πόντους τους κάθε ένα από τους αθλητές. Ο αγώνας διακόπτεται μόλις ένας από τους αθλητές "πιάσει" αυτό το σκορ.
δ. Knockout κείμενο: Επιλογή ανάμεσα στην λέξη "Bonus" ή "Count".
ε. Τέλος παράτασης σε: Ο 4ος γύρο (παράταση - Ξαφνικός Θάνατος) θα τελειώσει στην περίπτωση που ένας από τους αθλητές δεχθεί ποινή (Gam-jeom).
ζ. Διαφορά στο σκορ: Η μέγιστη διαφορά στο σκορ ανάμεσα στους πόντους των δυο αθλητών. Ο αγώνας διακόπτεται όταν το σκορ (η διαφορά πόντων) φτάσει σε αυτόν τον αριθμό.
[επόμενο βήμα στις ρυθμίσεις]
α. Επιλογή για την εκτέλεση ανάμεσα σε "Test mode" ή "Normal mode", (το "Test mode" χρησιμοποιείται μόνο για να γίνει έλεγχος ότι τα ασύρματα χειριστίρια των κριτών λειτουργούν κανονικά).
β. Καθορισμός των Hogu Threshold Levels (Κατώτερα Επίπεδα Προστατευτικού Θώρακα): Ξετικάρετε την επιλογή "Locked Levels" (Κλειδωμένα Επίπεδα) για να μπορέσετε να αλλάξετε τα μίνιμουμ επίπεδα.
Υπάρχουν 4 επίπεδα (Level1, Level2, Level3 και Level4) και έχουν (στο παράδειγμα που υπάρχει στο εγχειρίδιο) τις τιμές 15, 25, 35 και 40 αντίστοιχα.
Αυτήν την ρύθμιση την κρατάμε κατά νου γιατί θα μας χρειαστεί παρακάτω, απλώς σημειώστε πως κανονικά είναι "κλειδωμένα" στις τιμές που υπάρχουν, όμως μπορεί ο χρήστης να τις "ξεκλειδώσει" και να τις αλλάξει.
γ. Ταυτοποίηση-αριθμοδότηση του κάθε θώρακα.
Εδώ τοποθετούνται/επιλέγονται κάποιες παράμετροι σχετικά με τον αγώνα, και είναι:
- Ο αριθμός του τερέν (Ring Number), αριθμός (πχ. 1)
- Το κανάλι (Channel), αριθμός (πχ. 1)
- Το "παράθυρο" χρόνου σκοραρίσματος (scoring time window) σε δευτερόλεπτα (πχ. 1,0)
- Επιβεβαίωση σκοραρίσματος (scoring validation), αριθμός (δίπλα από την τιμή υπάρχει η λέξη "judge(s)" δηλ. "κριτής(-ές)").
- Αριθμός κριτών (# judges), αριθμός (πχ. 0). Είναι ο αριθμός των κριτών που θα έχει ο αγώνας, όταν είναι πάνω από 0 τότε μπορούμε για τον κάθε έναν να γράψουμε τα στοιχεία του, που είναι: Κωδικός (code), Όνομα (name) και ταυτότητα χειριστιρίου (handset ID) και εμφανίζονται τρεις φωτεινές ενδείξεις για την λειτουργία του χειριστηρίου που έχει ο κριτής (ενεργοποίησης, μπαταρίας και επικοινωνίας).
- Επιλογή (tick) ενεργοποίησης των αισθητήρων στους θώρακες, διακόπτης on/off, πχ. μαρκαρισμένος
- Κατώτερο επίπεδο θώρακα (hogu threshold level), αριθμός, (πχ. 2). Δίπλα από αυτή την επιλογή υπάρχει ένα "κουμπί" με τον τίτλο "set levels <F2>" δηλαδή "καθορίστε τα επίπεδα <F2>". Άλλος ένας επιλογέας για το επίπεδο στους θώρακες, κρατήστε και αυτή την επιλογή στο μυαλό σας και προχωράμε.
- Στην ίδια καρτέλα ρυθμίσεων υπάρχουν και τα στοιχεία αναγνώρισης για τους δύο θώρακες (ID και τα ενδεικτικά λειτουργίας τους, 3 τον αριθμό: 1)ενεργοποίησης, 2) μπαταρίας και 3) επικοινωνίας), και ο διακόπτης κατάστασης (για test ή normal mode).
Αφού ολοκληρωθούν οι ρυθμίσεις, μπορούμε να εκτελέσουμε την αναγνώριση των ασύρματων συσκευών και το αν όλα είναι "ανοιχτά" και σε επικοινωνία. Θα πρέπει να "ανάψουν" σε πράσινο χρώμα όλα τα ενδεικτικά σωστής λειτουργίας, για την βάση (ένα ενδεικτικό) και τους θώρακες (από 3 ενδεικτικά ο καθένας). Αν όλα είναι εντάξει προχωράμε στον καθορισμό και κάποιων άλλων στοιχείων που αφορούν τον αγώνα (γύροι, χρόνος γύρου, χρόνος διαλείμματος, ονομασία διοργάνωσης, αριθμός αγώνα, ονομασία για τον "μπλε" και τον "κόκκινο" αθλητή και με έναν διακόπτη καθορίζουμε αν θα έχει παράταση ή όχι).

Η παραμετροποίηση και ρύθμιση του συστήματος έχει και ρυθμίσεις για του κριτές όμως δεν θα ασχοληθούμε με αυτές.

Κατά την διάρκεια του αγώνα στον πίνακα αναγραφής του σκορ υπάρχουν 2 φωτεινές ενδείξεις μια για τον μπλε θώρακα και μια για τον κόκκινο θώρακα που δείχνουν αν λειτουργούν σωστά οι θώρακες (δηλ. επικοινωνία και μπαταρία), οπότε έτσι μπορεί να γίνεται ο έλεγχος για το αν όλα είναι εντάξει κατά την διάρκεια του αγώνα.


Όλες οι παράμετροι πριν και όλες οι επικοινωνίες κατά την διάρκεια του αγώνα ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ σε ένα αρχείο και μπορούμε στο τέλος του αγώνα να το ΕΚΤΥΠΩΣΟΥΜΕ για να δούμε με κάθε λεπτομέρεια όλα όσα έγιναν μέσα στον αγώνα. Καταγράφονται τα πάντα σε χρονική σειρά:


Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να "μελετήσετε" το εγχειρίδιο (υπάρχει link για αυτό στην αρχή του άρθρου).


Από όλα αυτά που αναφέραμε παραπάνω, λίγο-πολύ για τα περισσότερα μπορούμε να καταλάβουμε τι σημαίνουν και πως ρυθμίζονται. Το μόνο σημείο (που είναι και ουσιαστικό) όμως των ρυθμίσεων που είναι "ασαφές" είναι αυτό με τα "Hogu Threshold Levels" και το "hogu threshold level". Από μια πρώτη ματιά, καταλαβαίνουμε πως είναι τα επίπεδα βάσης για την "ευαισθησία" του συστήματος στα χτυπήματα που δέχονται οι θώρακες. Με λίγα λόγια, αυτά καθορίζουν πότε και με ποια δύναμη χρειάζεται να "χτυπηθεί" ο θώρακας για να δώσει "έγκυρο" χτύπημα (μάλλον, υποθέτουμε γιατί δεν ξέρουμε). Σε τι αντιστοιχούν τα 4 επίπεδα;

Στο PSS της LaJust η επιλογή "επιπέδου ευαισθησίας" καθορίζονταν με την επιλογή από μια λίστα με πολύ σαφείς και ευανάγνωστες επιλογές. Υπήρχαν όλες οι "γνωστές" επιλογές με τον συνδυασμό της κατηγορίας φύλου-ηλικίας  (Π/Κ, Ε/Ν, Α/Γ) και των κιλών. Οπότε όταν είχες αγώνα πχ. Εφήβων [68-] διάλεγες αυτό ακριβώς το στοιχείο από την λίστα και ήσουν εντάξει (το κάθε στοιχείο αντιστοιχούσε σε ένα πακέτο ρυθμίσεων που ήταν προκαθορισμένα, πολύ πιθανόν να είχε προηγηθεί και η ανάλογη συννενόηση μεταξύ της LaJust και της WTF για αυτές τις "στάνταρ" ρυθμίσεις για την κάθε επιλογή).
Έψαξα να βρω κάποιον οδηγό ή λίστα με τις τιμές στα επίπεδα που θα πρέπει να μπουν για την κάθε κατηγορία/κιλά. Δεν βρήκα, ούτε στην Daedo ούτε στο internet. Πως καθορίζονται αυτές οι τιμές σωστά για την κάθε κατηγορία; Ποιο θα πρέπει να είναι το επίπεδο που θα πρέπει να έχει κάθε κατηγορία σε κάθε ένα από τα 4 επίπεδα που υπάρχουν στις ρυθμίσεις. Αν υπάρχουν μόνο αυτά τα 4 επίπεδα για όλες τις κατηγορίες και εμείς επιλέγουμε απλά ένα επίπεδο για κάποια κατηγορία, πως αντιστοιχούν αυτά τα επίπεδα με τις πολύ περισσότερες σε αριθμό κατηγορίες φύλου, ηλικίας και βάρους;
Είναι απλά μόνο 4 επίπεδα ρύθμισης της ευαισθησίας που κλιμακώνονται με την λογική του "χαμηλό - μέτριο - υψηλό"; Και αν αυτή είναι η κλίμακα ποιο επίπεδο αντιστοιχεί σε ποιές κατηγορίες;

Θα ψάξω να βρώ πληροφορίες για τα επίπεδα.
Τα επίπεδα είναι πολύ σημαντικά γιατί αν χρησιμοποιηθούν "λάθος" επίπεδα για κάποια κατηγορία ή το "ίδιο" επίπεδο για όλους τους αγώνες που θα γίνουν σε διαφορετικές κατηγορίες τότε αυτό συνιστά παράβαση των κανονισμών της WTF και αποτελεί βάση για την ακύρωση των αποτελέσματων μιας και προήλθαν από μη-έκγυρη διαδικασία, Κανονισμός αγώνων WTF, σελ. 21, άρθρο 12 "Έγκυροι πόντοι". 
 
[η ενημέρωση του άρθρου είναι σε εξέλιξη]...
...
...
...
...
Για την ιστορία, βρήκαμε διάφορα άρθρα (στα αγγλικά) που σχετίζονται με το PSS της LaJust και τα διάφορα "προβλήματα" ή "προτερήματα" του, και σας τα παραθέτουμε:

2 σχόλια:

  1. ΚΥΡΙΕ ΚΑΘΗΓΗΤΑ ..... ΠΟΙΟΣ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΞΕΡΕΙ ΠΟΙΟ ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΣΕΝΑ ΣΕ ΘΕΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε Ποια μονάδα μέτρησης καταγράφεται η δύναμη της κλωτσιάς ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχολιάστε